Konsumentköplagen

En kortfattade genomgång av konsumentköplagen så du som konsument ska ha en bild av vad som gäller.

Konsumentköplagen gäller:

  • Köp av saker som hemelektronik, kläder och skor
  • Byte av saker
  • Beställning av specialtillverkad vara

Viktig ändring

rån och med den 1 april 2005 förlängdes reklamationstiden från två til tre år. Detta gäller varor köpta efter 1 april 2005 och inte varor köpta före samma datum. För varor köpta före 1 april 2005 gäller två års reklamationstid. Observera att reklamationstid inte är detsamma som garantitid d.v.s bevisbördan ligger under reklamationstiden hos konsumenten.

Hur går man tillväga för att reklamera en vara?

Det första du måste göra är att reklamera den felaktiga varan hos säljaren. Detta måste göras inom skälig tid efter det att du upptäckte felet. Vår rekommendation är att göra det skriftligt om det skulle uppstå problem men det går även att göra muntligt. En generell regel är att reklamera varan inom två månader från det att du upptäckte felet. Reklamationsrätten gäller i tre år från det att du köpte varan. Observera att för varor köpta innan 1 april 2005 gäller två år.

» Hela konsumentköplagen (1990:932)

Relaterade artiklar
» Butiker på Internet och på gatan
» Handla på nätet, hur går det till?
» Måttabeller för skor och kläder
» Säkerhet och kryptering på nätet
» Olika betalningsalternativ vid köp på Internet
» Öppet köp och ångerrätt

Kommentarer om butiker | Ordlista | Jämför priser | Butiker A till Ö | Översikt 2 3 | Sekretesspolicy